42. Sikap Islam dan Para Da’i terhadap Fenomena Budaya Moden
📚 Terjemah Kitab At-thariq Ilal Quluub (Perjalanan Ke Hati)
Islam adalah agama abadi, sementara kehidupan tidak terikat dengan satu
bentuk dan cenderung membosan-kan serta membuat manusia mencari
kompensasinya. Kehidupan bukanlah suatu
kejumudan
(kebekuan), akan tetapi suatu pembaharuan ruhiah dan perasaan.
Aktiviti dakwah kepada seluruh kalangan manusia, —dengan berbagai latar
belakang agama dan keperca-yaan, warna kulit, maupun tanah airnya—
mengandung kennduan yang suci dan kreativitas seni yang halus guna
membangun peradaban dan menghibur masyarakat tanpa berlebihan (secara
seimbang).
Dakwah kita telah membuka dan menerima pema-haman-pemahaman berharga
seperti ini, sebagaimana tertuang dalam
rasail
Hasan Al-Banna, "Ikhwanul Muslimin memanfaatkan semua cara mass media
modern, seperti media cetak, radio, dan teater/drama." Tahun 1947 Ikhwan
pernah menampilkan drama yang disiarkan langsung lewat beberapa radio,
karya Ustaz Abdurrahman Al-Banna. Bahkan Imam Hasan Al-Banna hadir
menyaksikannya.
Syaikh Muhammad Al-Ghazali mengatakan, "Pada dasarnya segala sesuatu itu
boleh (tidak haram) kecuah ada dalil yang pasti." Tetapi kenyataannya
masih ada sekelompok orang yang berpikiran sempit, mereka sangat
menyukai yang haram.
Manhaj
mereka dalam menghukumi sesuatu bertentangan dengan manhaj Nabi Muhammad
saw. Kerana, Nabi saw. apabila ditawan dua perkara, pasti akan memilih
yang lebih mudah selagi bukan dosa. Beliau bersabda dalam hal ini,
"Kalian jangan mempersulit diri kerana kalian akan dipersulit. Sungguh
suatu kaumyang mempersulit diri, telah dipersulit. Itulah sisa-sisa
mereka yang berada di biara-biara dan gerejagereja, mereka menciptakan
rahbaniyah
(kerahiban), mereka tidak beristri, tidak bersuami, dan mengurung diri
dalam biara, padahal kami tidak mewajibkannya kepada mereka!"
Telah beredar peradaban modern seperti radio, television, dan berbagai
media budaya dan hiburan secara merata. Media-media ini tidak akan
dimintai pertanggungjawaban dari apa yang disiarkan. Tetapi yang
bertanggungjawab adalah para sutradara, penyanyi, dan produsernya,
kerana merekalah yang menyuguhkan tayangan yang tidak ada manfaatnya,
bahkan berbahaya itu. Syaikh Muhammad Al-Ghazali telah menegaskan bahawa
beliau tidak memerangi nyanyian, musik, dan hiburan, tetapi yang
menyakitkan beliau adalah kenya-taan bahawa umat hanya ingin sedikit
kerj a tetapi banyak bernyanyi. Lebih lanjut beliau mengatakan, "Nyanyian
adalah sebuah ungkapan, yang baik adalah baik, yang buruk adalah buruk.
Siapa saja yang bernyanyi dan mendengarkan nyanyian yang bermakna
positif dan bernada indah, maka tidak berdosa. Kami hanya mela-rang
nyanyian dengan syair yang berselera rendah dan jorok. Kerana tidak ada
satu pun hadith shahih yang melarang nyanyian."
Memang ada sebahagian ulama yang berhujah pada firman Allah,
"Dan diantara manusia (ada)
orangyang memperguna-kanperkataan yang tidak berguna untuk menyesatkan (manusia)
darijalan Allah tanpapengetahuan dan menjadikan jalan Allah itu
olok-olokkan. Mereka itu akan memperoleh adzabyang menghinakan. Dan
apabila dibacakan kepada-nya ayat-ayatKami, dia berpaling dengan
menyombongkan diri seolah-olah dia belum mendengarnya, seakan-akan ada
sumbat di kedua telinganya; maka beri kabar gembiralah dia dengan adzab
yangpedih."
(Luqman: 6-7)
Pendapat ulama tersebut ditentang oleh Syaikh Al-Ghazali, dengan
berpendapat bahawa siapa saja yang mempergunakan perkataan baik, yang
berguna atau tidak untuk kepentingan seperti tersebut dalam ayat tadi (untuk
menyesatkan) jelas pantas mendapat adzab. Bagi sebahagian orang yang
ingin melemaskan urat-uratnya yang tegang kerana letih dengan
mendengarkan suara merdu dan nada indah, tidak ada kaitannya dengan ayat
tersebut. Lebih jauh Syaikh Al-Ghazali mengata-kan, "Bila nyayian
dibarengi dengan hal-hal haram, maka itu yang dilarang. Tetapi bila
tidak, maka tidak masalah. Musik dan nyanyian itu sama, kerana Rasul
pernah men-dengar suara rebana dan seruling tanpa merasa tabu. Memang
benar bahawa lagu berbeda-beda pengaruhnya terhadap jiwa. Oleh kerananya,
yang perlu ditentang adalah suara kebanci-bancian dan syair-syair yang
vulgar
dan cair (jorok)!"
Terakhir Syaikh Muhammad Al-Ghazali menegas-kan bahawa umat Islam sangat
memperlukan banyak keseriusan dan sedikit hiburan, seraya berkata, "Bila
kita dianugerahi menjadi seniman yang memiliki kehormat-an dan kemampuan,
maka dapat mengubah seni menjadi faktor pembina bukan perusak, serta
pembangkit perasaan mulia bukan selera rendah!"
Pada saat ini, saat muncul gerakan perlawanan Pales-tina, "Organisasi
Islam HAMAS" menentang pendu-dukan Yahudi, banyak bermunculan
nasyid-nasyid islami yang patriotik. Di antara nasyid yang terkenal
adalah nasyid
"Abu Ratib"
dan "Abu Mazin".
Ini berada bersama puluhan nasyid yang beredar di Mesir dan Yordan.
Sampai sekarang nasyid-nasyid islami tersebut memiliki pengaruh yang
dalam di hati pemuda muslim di mana saja. Kerana suara dan nada yang
indah akan bergema di hati seluruh kaum muslimin.
Bagikan ini :
Comments
Post a Comment
Silakan berkomentar secara bijak dan sesuai dengan pembahasan